fredag 7. august 2009

Google Wave - Vil e-post slik vi kjenner det i dag være borte om noen år?

Svar på spørsmålet ovenfor er JA! Et nytt spørsmål reiser seg imidlertid fort: Hvor mange år?

For min del så skulle det helst ha skjedd i går. Jeg har lenge ment at e-post er en klønete måte å kommunisere på. Det er hakket bedre en vanlig post, men e-post slik vi kjenner det i dag har eksistert i over 40 år......

-E-post er asynkront
Mitt poeng er at man skal kunne kommunisere med hverandre elektronisk når partene som ønsker å kommunisere er online. Vi ser dette begynner å komme i form av chatteprogrammer som MSN og Skype og på enkelte nettsamfunn som for eksempel Facebook.

-E-post gjør at et og samme dokument blir lagret rund på mange forskjellige plasser, selv om man egentlig bare trenger en utgave.
Selv mennesker som jobber i ett og samme firma driver og sender hverandre dokumenter frem og tilbake. Det er jo egentlig høl i hue. Man burde bare kommunisere direkte via chat, dra dokumentet fra serveren inni chaten og dokumentet kommer til mottakeren. Da er det selvfølgelig ikke en kopi av dokumentet som sendes, men en link. Er ikke brukeren online får han/hun meldingen når han/hun logger seg på.

-E-post skaper mye unødvendig trafikk på nettet
Det er ikke bare alle disse unødvendige dokumentene som sendes frem og tilbake som skaper unødig trafikk. Også vanlige meldinger. Det er jo helt unødvendig å sende meldinger til og fra klientene når klientene egentlig bare kan logge seg på servere og så foregår all trafikken på servere.

Jeg hyller tanken som Google Wave kommer med (Se videoen). Google Wave adresserer alle de poengene jeg har nevnt ovenfor. Det er sikkert noen ulemper også, men jeg ser ingen akkurat nå.

Dette viser akkurat det jeg har påpekt i flere år. E-post er ut!
Google Wave

Ingen kommentarer: